شهیدی که پدرش حق خود را از صدام گرفت

شهید فرید اشرفی به روایت محسن اشرفی (برادر دوقلوی شهید)

رضا خان که قانون کشف حجاب را اجباری کرد، خانوادۀ اشرفی طاقت نیاوردند. مهاجرت کردند و راهی کشور عراق شدند. فرید و برادر دوقلویش هم در همین کشور به دنیا آمدند.

حاج محمد در این کشور، به واسطه یکی از خیاط‌های درباری به نام «احمد خماس» به کار خیاطی مشغول شد. از آن جایی که در کارش ظرافت و دقت بسیاری داشت، خیلی زود مقامات عالیرتبه کشور عراق به مغازه او آمدند تا سفارش کت و شلوار بدهند. از جمله کسانی که به مغازه پدرم آمده بودند صدام حسین بود!

جالب است که صدام وقتی آمده بود سفارشش را تحویل بگیرد قصد نداشت حق‌الزحمه را بپردازد، اما پدر فرید به روش‌های مختلف او را مجاب کرد و عاقبت حقش را گرفت.

این رفتار مرد در خاطر صدام ماند تا اینکه وقتی با کودتا و سرنگونی حسن‌البکر به قدرت رسید، چند نفر را سراغ خیاط زحمتکش فرستاد تا تنبیهش کنند، اما آنها دیگر به ایران بازگشته بودند. مأموران صدام، شخص دیگری را که در همان مغازه مشغول به خیاطی بود دستگیر کرده بودند که البته معلوم شده بود اشتباه گرفته‌اند.

سالها بعد، فرید پسر همان مرد خیاط، به تبعیت از پدر، در مقابل صدام ایستاد و راضی شد حتی جان ارزشمند خود را بدهد، اما زیر بار زور و ظلم نرود.

More To Explore

شهید

شهید

شهدا

شهید محمدرضا محمودی تفرشی

نام: محمدرضا نام خانوادگی: محمودی تفرشی نام مادر: فاطمه نام پدر: حسن تاریخ تولد: ۱۳۴۸/۱۲/۲۵ محل تولد: تهران وضعیت تاهل: مجرد میزان تحصیلات: اول متوسطه (علوم تجربی) سن: ۱۷ سال تاریخ شهادت: ۱۳۶۵/۲/۱۲ محل

خانهدسته‌هاحساب کاربریسبد خرید
جستجو کردن