دوقلوهای عملیاتی

سردار شهید حاج یدالله کلهر به روایتِ سردار حاج علی فضلی

 

یکی فرمانده لشکر بود و دیگری، قائم مقام

اما همه از آنها به عنوان «دوقلوهای عملیاتی» نام می‌بردند.

حالا یکی مانده و دیگری پر کشیده

اما گویی هنوز این پیوند رفاقت و مودت، پابرجاست…

این را در لابلای حرفهای آن که باقی مانده، می‌توان فهمید…

او بارها در جمع فرماندهان، جلوی دوربینها و در محضر همگان و خدای همگان، خود را مدیون قائم مقام خود دانسته و هر جا که فرصتی شده، از او یاد کرده و دیگران را نیز تشویق کرده که از او یاد کنند، تا بلکه این دِین بزرگ را بتوان ادا کرد و شخصیت بزرگ علمدار لشکر سیدالشهدا(ع)؛ سردار شهید حاج یدالله کلهر را، بتوان به همگان شناساند و همگان را از نعمت آشنایی با او برخوردار کرد.

حاج علی و حاج یدالله، از نخستین روزهای جنگ با هم بودند.

شهید زنده سردار حاج علی فضلی درباره شهید پر کشیده سردار شهید حاج یدالله کلهر این‌چنین می‌گوید:

ما به اتفاق شهید کلهر، از مقدمات روزهای آغازین جنگ، در منطقه جنوب، در آبادان رفاقت و برادری‌مان به یک اوجی رسیده است.

شهید کلهر یک آدم سلیم‌النفس، وارسته، شجاع و کم‌نظیر بود.

حاج یدالله کم حرف می‌زد. یعنی به اندازۀ ضرورت حرف می‌زد. اما در بزنگاه نقطه نظرهایی می‌گفت که بسیار کاربردی بود. اگر من اصرار می‌کردم شاید لب به سخن باز می‌کرد. همیشه می‌گفت: وقتی فرمانده دارد صحبت می‌کند، دیگر نیازی به حرف زدن من نیست. من گاهاً از او برای صحبت کردن خواهش می‌کردم. اما در مقاطعی که ما نبودیم، ایشان به بهترین وجه ممکن جلسات را اداره می‌کرد. موضوعات را به خوبی جلو می‌برد.

حاج یدالله در کار شناسایی پیشتاز بود. در پذیرش خطر پیشتاز بود. یعنی آن شب‌هایی که ما برای شناسایی می‌رفتیم، حتماً شب قبلش شهید کلهر رفته بود و محورها را در آن راهکار شناسایی کرده بود.

حاج یدالله روحیه سلحشوری را با آن قدرت جسمی خوبی که داشت به نیروها منتقل می‌کرد. روح سلحشوری، روح شجاعت، روح تفکر و اندیشه او حقیقتاً با اخلاق اسلامی منطبق بود.

حاج یدالله هیچ وقت به آدم های ضعیف زور نمی گفت. هر کس در تیپ و لشکر و یا در بازی ورزش که بین نیروها انجام می‌شد؛ مظلوم واقع می‌گردید حاج یدالله حتما او را یاری می‌کرد. در واقع شوخی او هم شوخی‌های توأم با عدالت بود.

حاج یدالله کلهر همیشه معلم اخلاق من بود و به ما درس بصیرت می‌داد. من قبل از جنگ هم ارادتمند این شهید بزرگوار بودم. در شش سالی که شهید کلهر در جنگ حضور داشت، من هم در محضرش خدمت کردم.

سردار حاج یدالله کلهر با آن هیبت، شجاعت، جثه قوی و قامت رعنا به تنهایی برای سپاه اسلام یک لشکر بود.

More To Explore

شهید

شهید

شهدا

شهید محمدرضا محمودی تفرشی

نام: محمدرضا نام خانوادگی: محمودی تفرشی نام مادر: فاطمه نام پدر: حسن تاریخ تولد: ۱۳۴۸/۱۲/۲۵ محل تولد: تهران وضعیت تاهل: مجرد میزان تحصیلات: اول متوسطه (علوم تجربی) سن: ۱۷ سال تاریخ شهادت: ۱۳۶۵/۲/۱۲ محل

خانهدسته‌هاحساب کاربریسبد خرید
جستجو کردن