گروهان ادوات به روایت برادر افشار

تاریخچه گروهان ادوات از تیپ حضرت زهرا سلام الله علیها

گردان حضرت زینب سلام الله علیها در اردیبهشت ۱۳۶۵ شکل گرفت. لکن تشکیل  این گردان به گروهان مستقل غواص والعادیات باز میگردد که این گروهان قبلا زیر مجموعه گردان حضرت قمر بنی هاشم ع بود که در عملیات والفجر۸ نقش به سزایی داشت.

این گردان، دارای ۵ گروهان پیاده و یک گروهان ادوات سبک بود ؛  اسامی گروهان های گردان حضرت زینب سلام الله علیها به ترتیب صف نور وفجر الحدید و …ادوات بود.

 احد آقامحمدی اولین فرمانده گروهان ادوات بود.

قبل از عملیات کربلای۴، احد اقامحمدی از گروهان ادوات رفت و آقای ابوالقاسم پوست شور (تهرانی‌کیا) جایگزین او شد. گروهان ادوات در هر چهار مرحله عملیات کربلای۵ و همچنین ماموریت پدافندی نوروز سال ۱۳۶۶ که در شلمچه انجام شد، شرکت داشت.

به دنبال آن، عملیات کربلای ۸ نیز در فروردین در منطقه عمومی شلمچه ودرسال۱۳۶۶ انجام گرفت که گروهان ادوات در این عملیات نیز با تمام قدرت به فرماندهی پوست شورشرکت کردو بعد از این عملیات، آقای پوست شور نیز از گردان حضرت زینب س به گردان کربلا رفت.

ایشان به همراه مجید داوودی راسخ و بعضی از برادران به گردان کربلا رفته و اسم آن گردان را به پیشنهاد شهید داودی به گردان حضرت زهرا(س) تغییر دادند. در آن زمان، من همچنان در گردان حضرت زینب(س) بودم.

بعد از مدتی، آقای حسین پاشایی که طلبه بود، به عنوان فرمانده گروهان ادوات معرفی شد وقرار بود به فرماندهی او عملیات نصر ۴ انجام بشود لکن اولین لحظات مرحله اول عملیات نصر ۴ در ماووت عراق متاسفانه ایشون شهید شدند.

نصر ۴ درمنطقه عمومی ماووت عراق  انجام گرفت. و در ان زمان یک محور تشکیل شد از ۴ گردان در این محور، گردان های حضرت زینب س، گردان حضرت قمر بنی هاشم س و گردان حضرت زهرا س ویکی از گردانهای حضرت علی اکبر س یا گردان امام سجاد ع حضور داشتند، ولی گردان حضرت زهرا به دلیل آن که نیروی چندانی نداشت، عمل نکرد. اما فرمانده این گردان، شهید داوودی بود که در حین رفت و آمدی به منطقه با شهید ذینال حسینی وشهید الهی ، به شهادت رسیدند.

 

در عملیات نصر۴

گردان حضرت زینب س دو مرحله عمل کرد؛ در مرحله اول فقط گروهان ادوات حضور داشت، ولی مرحله دوم توسط گروهان ادوات و یک گروهان دیگر از گردان حضرت زینب س حضور داشتند. مرحله اول موفق بود، اما مرحله دوم با موفقیت انجام نگرفت.

من پس از عملیات نصر۴ به گردان حضرت زهرا علیه السلام رفتم.

پس از عملیات بیت المقدس،و تغییرات در لشگر محور کربلا به تیپ حضرت زهرا س تغییر نام داد و گردان های متشکل ان گردان امام حسن ع گردان امام حسین ع گردان حضرت زینب س و واحدی تشکیل شد به نام واحد ادوات که در بدو تشکیل بنده در خدمت دوستان بودم اما با معرفی شخصی بنام اقای خاکپور به عنوان فرمانده من‌از ادوات مجددا به گردان حضرت امام حسن ع برگشتم لازم بذکر است گردان امام حسن ع همان گردان حضرت زهرا س بود که با تغییر نام تیپ به نام مقدس حضرت زهرا س اسم گردان هم به نام مقدس امام حسن ع تغییر نام پیدا کرد.

پس از عملیات بیت المقدس ۴ تیپ ی مدت استراحت کرد و چند دوره اموزشی برگزار شد مثل اموزش راپل و …در تاریخ یک پنج ۶۷ و پس ازپذیرش قطعنامه و ورود مجدد نیروهای عراقی به خاک کشورمون مقرر شد برای مقابله با نیروهای عراقی به سمت مرز بریم ظاهرا شب های قبل عراق از مرز ردشده بود و بخشهایی از خاک کشورمون رو به اشغال در اورده بود.

در آن زمان من در واحد ادوات نبودم، اما شب عملیات، دوباره و با اجازه از فرمانده محترم تیپ حاج اقا خادم خود را به ادوات رساندم و به همراه نیروهایی که آموزش های اولیه  را پیش من گذرانده بودند همراه شدیم و رفتیم برای عملیات موسوم به دفاع سراسری به سمت خط رفتیم و در منطقه ایی به نام سه راه کوشک با نیروهای عراقی درگیر شدیم . نیروهای تیپ حضرت زهرا س توانستند در مقابل دفاع متحرک دشمن ایستادگی کنند و مناطق منظور را از آنها باز پس بگیرنددر این عملیات گروهان ادوات و گروهان فجر از گردان امام حسین ع باهم تلفیق شده و با نیروهای دشمن درگیر شدیم و عراقیها مجبور به بازگشت به پشت مرزهای کشور شدند . مجددا باقی مانده گروهان ادوات در پنجم مرداد ۱۳۶۷ به همراه باقیمانده نیروهای تیپ حضرت زهرا س عملیات غدیر رو انجام دادند.

به طور کلی گروهان ادوات مثل تمام واحدها و گروهان ها و گردان های تیپ نقش بسیار مهمی در دوران دفاع مقدس داشت؛ اما متاسفانه به نقش مهم این گروهان، کمتر پرداخته می شود.

برادر شهاب افشار اردبیلی

More To Explore

شهید

شهید

شهدا

شهید محمدرضا محمودی تفرشی

نام: محمدرضا نام خانوادگی: محمودی تفرشی نام مادر: فاطمه نام پدر: حسن تاریخ تولد: ۱۳۴۸/۱۲/۲۵ محل تولد: تهران وضعیت تاهل: مجرد میزان تحصیلات: اول متوسطه (علوم تجربی) سن: ۱۷ سال تاریخ شهادت: ۱۳۶۵/۲/۱۲ محل

خانهدسته‌هاحساب کاربریسبد خرید
جستجو کردن