در قسمتی از ارتفاعات قلاویزان مکانی وجود دارد که آن را نقطه‌ی ایثار نامگذاری کرده‌اند...

در منطقه دشت مهران دو ارتفاع مهم وجود دارد: یکی ارتفاعات زالوآب، کانی سخت و نمه کلان بو که در شمال قرار دارد و بیشترین قسمت های آن در خاک ایران قرار دارد. در جنوب هم ارتفاعات قلاویزان قرار دارد که مرز بین ایران و عراق را تشکیل می دهد و به همین دلیل از اهمیت ویژه ای در دوران جنگ برخوردار بوده است. تسلط بر منطقه ارتفاعات قلاویزان در دوران جنگ ایران و عراق به دلیل موقعیت سوق الجیشی خاصش، برای طرفین جنگ مهم بود به همین دلیل در دوران دفاع مقدس شاهد عملیات های زیادی بوده است.

رزمندگان در دشت های مشرف به آن با نیروهای بعثی می جنگیدند و آنان را وادار به عقب نشینی می کردند.

عملیات والفجر ۳ و عملیات کربلای ۱ در این منطقه انجام شد.

بازپس گیری این منطقه برای رزمندگان بسیار سخت شده بود. عملیات والفجر ۳ با همین نیت طراحی شد اما نیروهای لشکر ۴۱ ثارالله کرمان با همه ی تلاشی که کردند موفق به انجام این کار نشدند و بسیاری از رزمندگان در این عملیات به شهادت رسیدند و پیکرهای پاک آنان در قلاویزان باقی ماند.

شهر مهران ۴ بار بین نیروهای عراقی و ایرانی دست به دست شده بود و سرانجام طی عملیات کربلای ۱ این شهر آزاد شد. این عملیات ۹ روز طول کشید.

پس از موفقیت عملیات کربلای ۱ پیکرهای شهدای عملیات والفجر ۳ بازگردانده شد.

در قسمتی از ارتفاعات قلاویزان مکانی وجود دارد که آن را نقطه ی ایثار نامگذاری کرده اند. این محل در نزدیکی شهر مهران قرار دارد و سرتاسر آن با دشت های بزرگ و گسترده پوشیده شده است. در این نقطه تابلوهایی نصب شده که اسامی رزمندگانی که در نبرد با نیروهای صدام در این منطقه به شهادت رسیده اند، بر رویشان حک شده است.

شهید امیر مسعود صادقی یکتا، معروف به صمد یکتا، فرمانده گردان المهدی از رزمندگانی بود که نقش مهمی در به ثمر نشاندن عملیات کربلای ۱ داشت و دلاورانه از سرزمین و آرمان های خود دفاع کرد. او با روحیه ی مقاوم و اعتقاد عمیق و هوشمندی و زیرکی مثال زدنی و لبخند همیشگی اش، در خاطره ها زنده است.

More To Explore

شهید

شهید

شهدا

شهید محمدرضا محمودی تفرشی

نام: محمدرضا نام خانوادگی: محمودی تفرشی نام مادر: فاطمه نام پدر: حسن تاریخ تولد: ۱۳۴۸/۱۲/۲۵ محل تولد: تهران وضعیت تاهل: مجرد میزان تحصیلات: اول متوسطه (علوم تجربی) سن: ۱۷ سال تاریخ شهادت: ۱۳۶۵/۲/۱۲ محل

خانهدسته‌هاحساب کاربریسبد خرید
جستجو کردن