عملیات والفجر ۲

تاریخ عملیات: بیست و نهم تیرماه ۱۳۹۲

رمز علمیات: یا الله – یا الله – یا الله

محل علمیات: منطقه مرزی پیرانشهر – حاج عمران

فرمانده لشکر: حاج کاظم رستگار

اهداف علمیات:

هدف خارج کردن شهرهای کردنشین میهن اسلامی از زیر آتش دشمن، آزادسازی ارتفاعات مهم منطقه، مسدود کردن راه ضدانقلاب و تصرف پادگان حاج عمران.

پس از طی موفقیت رزمندگان اسلام در عملیات والفجر یک که در جبهه‌های میانی اجرا شد و طی آن، ضربات سختی به نیروهای عراقی وارد آمد، در شمال غرب و در مناطق سخت و صعب العبور کوهستانی در حد فاصل بین ارتفاعات قمطیره و تمرچین که مأمنی برای اشرار و گروهک‌های ضد انقلاب داخلی نیز بود، منطقه عملیات والفجر دو انتخاب گردید. در این منطقه عملیاتی، پادگان حاج عمران که از اهمیت سوق الجیشی برخوردار است قرار دارد، این پادگان از شمال به ارتفاعات چنارستان و کلاشین، از جنوب به ارتفاعات بسیار مرتفع سکران و کدو، از شرق به ارتفاعات تمرچین و شهر مرزی پیرانشهر و از غرب به تنگه دربند و شهر چومان مصطفی (عراق) محدود می‌شود.

لشکر ۱۰ سیدالشهدا با گردان‌های پیاده (گردان حضرت قمربنی هاشم (ع)، گردان حضرت قاسم (ع)، گردان حضرت حضرت زهیر (ع)، گردان حضرت علی اصغر (ع)، گردان حجربن عدی) و گردانهای پشتیبانی رزم ادوات، توپخانه، مهندسی و تخریب در مرحله دوم وارد عملیات شد و ارتفاعات ۲۵۱۹، کدو و تپه سرخه را فتح نمود.

دشمن برای بازپس گیری منطقه و ارتفاعات مهم آن به‌ویژه ۲۵۱۹ بسیار تلاش کرد و چندین مرحله پاتک نمود رزمندگان لشکر ۱۰ سیدالشهدا با دلاورمردی و تحمل شرایط بسیار سخت مقاومت نموده و دشمن را وادار به ترک منطقه نمودند.

در حین عملیات والفجر ۲ وحضور نیروهای گردان حضرت قاسم (ع) مخصوصاً گروهان شهادت در منطقه عملیاتی و در بالای ارتفاع کله اسبی (۲۵۱۹) و تحمل تعداد زیادی مجروح و در نتیجه تحلیل رفتن نیروها جمعاً ۱۱ نفر در خط مقدم به انجام عملیات پدافندی ودفاع و حفظ دست آورد این عملیات حضور داشتند البته نیروهای کمکی هم می‌آمدند مثل شهید منصور مختاری و شهیدان بهمن محمدی نیا و بهرام نوری و نیز شهید صادق عرب که با درایت و حفظ آمادگی و ابتکار با یک قبضه اسلحه آرپی چی یک فروند هلی کوپتر عراقی را سرنگون و برگ زرینی را در دفتر مبارزات و ایثارگری‌های خود به ثبت می‌رساند.

آزادسازی حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از خاک عراق؛ خارج شدن شهر و پادگان پیرانشهر و نیز روستاهای اطراف آن از برد توپخانه دشمن؛ تصرف پادگان حاج عمران، گمرک مرزی و پاسگاه مرزی تمرچین عراق؛ تسلط بر شهر چومان مصطفی؛ انسداد راههای عمده تدارکاتی عناصر ضدانقلاب، از نتایج عملیات والفجر ۲ می‌باشد.

سرداران و شهدای عملیات والفجر۲ (فیلم)

More To Explore

شهید

شهید

شهدا

شهید محمدرضا محمودی تفرشی

نام: محمدرضا نام خانوادگی: محمودی تفرشی نام مادر: فاطمه نام پدر: حسن تاریخ تولد: ۱۳۴۸/۱۲/۲۵ محل تولد: تهران وضعیت تاهل: مجرد میزان تحصیلات: اول متوسطه (علوم تجربی) سن: ۱۷ سال تاریخ شهادت: ۱۳۶۵/۲/۱۲ محل

خانهدسته‌هاحساب کاربریسبد خرید
جستجو کردن