شهید مرتضی شکوری

نام: مرتضی (میثم)   |   نام خانوادگی: گرکانی شکوری

تاریخ ولادت:    |   محل ولادت:    |   سن:

تاریخ شهادت: ۱۳۶۳/۱۲/۲۴   |   شهادت: شرق دجله

 

زندگینامه شهید مرتضی (میثم) گرکانی شکوری

مرتضی شکوری گرکانی معروف به میثم، مربی‌ آموزش‌ تاکتیک‌ پادگان‌ امام‌ حسین‌(ع‌) بود. او در آموزش نیروها، بسیار جدی و سختگیر و البته متبحّر بود و از آنجایی که دارای تجربیات فراوانی بود، علی رغم خواست خودش، به او اجازه حضور در جبهه داده نمی شد.

اما با این وجود، سرانجام توانست خود را از حد و حصرهای تشکیلاتی برهاند و در خط مقدمِ «عملیات بدر»، به شاگردانِ عاشورایی خود ملحق شود.

او زمستان سال ۱۳۶۳ به جبهه رفت و یکماه در آنجا ماند.

در طول این یکماه، هر کاری که از دستش برمی آمد انجام می داد. مثلا به نامه هایی که مردم همراه با کمک های مردمی برای رزمندگان در جبهه می فرستادند با عشق و علاقه جواب می داد. حتی زمان شهادت یکی از این نامه ها در داخل جیب میثم وجود داشت که غرق در خون شده بود.

شهید میثم شکوری همراه با شهید کاظم رستگار، شهید ناصر شیری و شهید بهمن نجفی در عملیات بدر شرکت کرد و طبق آنچه که دو شب پیش از عملیات پیش بینی کرده بود، در تاریخ ۶۳/۱۲/۲۴ بر اثر اصابت موشک هواپیمای دشمن در منطقه شرق دجله به شهادت رسیدند.

 

بخشی از وصیت نامه شهید مرتضی (میثم) شکوری

«آیا فکر می کنید کار خیلی مهمی انجام داده اید که فرزندانتان به جبهه آمده اند؟ نه، شما هیچ کاری نکرده اید. شما باید شکر خدا را بکنید که چنین افتخاری نصیبتان شده.

اگر من و امثال من به جبهه نیاییم، پس چه کسی اسلام را یاری کند؟ چه کسی جلوی این کافران بعثی خدانشناس را بگیرید؟

اینک که این را می نویسم از زیر خروارها خاک، کودکی را که شب در آغوش مادرش خوابیده بود بیرون می آورند.

اینک که این را می نویسم از زیر خروارها خاک پدری، مادری، برادری، خواهری، نوعروسی، تازه دامادی و… را بیرون می کشند.

چگونه می توان در خاک نشست. چگونه می توان در برابر این همه جنایت ساکت بود. ننگ ابدی بر ما، لعنت خدا بر ما اگر در خانه بنشینیم و به فکر آسایش خود باشیم.

پس فکر کنید و ببینید برای چه به دنیا آمده اید !؟ آیا هدف در این دنیا فقط خوردن و خوابیدن است؟ نه، هرگز چنین نیست. بگذارید من و امثال من در این راه فدا شویم تا اسلام باقی بماند. والسلام»

 

آثار تولید شده درباره شهید میثم شکوری

کتاب

– کتاب «میثم» زندگینامه و خاطرات سردار شهید مرتضی شکوری است که زندگی این شهید بزرگوار را از زبان خانواده، دوستان و نزدیکانش را در قالب ۵۳ داستان کوتاه روایت می‌کند.

نویسنده: گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی

انتشارات: نشر امینان/ شهید ابراهیم هادی

سال انتشار: ۱۳۹۳

تعداد صفحات: ۱۶۸ صفحه

– کتاب «لحظه های آسمانی» در جلد چهارم، خاطراتی از کرامات شهیدان از جمله شهید میثم شکوری را گردآوری کرده است.

نویسنده: غلامعلی رجایی

سال انتشار: ۱۳۸۹

شبکه های مجازی

Instagram: shahid_meisam

Telegram: t.me/shahid_meisam

مستند

مستند کوتاه مداحی شهید میثم شکوری به همت گروه مشرق منتشر شده است. این فیلم کوتاه در اوایل دهه ۱۳۶۰ شمسی، در پادگان امام حسین(ع) به ثبت رسیده است.

 

گالری تصاویر


More To Explore

شهید

شهید

شهدا

شهید محمدرضا محمودی تفرشی

نام: محمدرضا نام خانوادگی: محمودی تفرشی نام مادر: فاطمه نام پدر: حسن تاریخ تولد: ۱۳۴۸/۱۲/۲۵ محل تولد: تهران وضعیت تاهل: مجرد میزان تحصیلات: اول متوسطه (علوم تجربی) سن: ۱۷ سال تاریخ شهادت: ۱۳۶۵/۲/۱۲ محل

خانهدسته‌هاحساب کاربریسبد خرید
جستجو کردن