شهید غلامرضا کیانپور

نام: غلامرضا   |   نام خانوادگی: کیانپور   |   نام پدر:

تاریخ ولادت: ۱۳۳۳/۲/۴   |   محل ولادت: کرج   |   سن: ۳۲

تاریخ شهادت: ۱۳۶۵/۱۰/۱۹   |   شهادت: شلمچه – عملیات کربلای۵

مزار: امامزاده محمد کرج

 

زندگینامه شهید غلامرضا کیانپور

غلامرضا کیانپور در ۴ اردیبهشت ۱۳۳۹ در محله سرآسیاب از محلات کرج دیده به جهان گشود.

دوره ابتدایی را در دبستان «مرادیان» به پایان رساند و پس از آن جهت ادامه تحصیل وارد مدرسه «آزادی» تهران شد و این دوره را نیز با موفقیت پشت سر نهاد. سپس وارد یکی از دبیرستان‌های کرج شد و مقطع متوسطه را نیز با نمرات عالی گذراند.

او از استعداد و هوش سرشاری برخوردار بود و در بیشتر مقاطع تحصیلی جزء شاگردان ممتاز محسوب می‌شد؛ در همین راستا توانست دیپلم ریاضی فیزیک و علوم تجربی را با هم کسب نماید.

در حین تحصیل هیچ‌گاه از شرکت در مراسم مذهبی غفلت نکرد و همواره در کسب معارف و تقویت بنیه معنوی تلاش وافر داشت.

*   *   *

در دوران پرشور انقلاب که نوجوانی بیش نبود و سال‌های پایانی دوره متوسطه را می‌گذراند، وارد صحنه‌های انقلاب شد در عرصه‌های گوناگون تحولات حضور یافت. او به عنوان عنصری پرتلاش، نوجوانان و جوانان محل را به مبارزه علیه رژیم ستمشاهی تشویق و ترغیب می‌نمود.

 

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی جهت حراست از آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی، عازم خدمت مقدس سربازی شد. دوران سربازی را در پادگان «آبیک» گذراند. اواخر دوران سربازی مصادف با آغاز جنگ تحمیلی بعثیان عراقی علیه خاک پاک میهن اسلامی بود.

در این زمان علیرغم مخالفت‌های مسئولان خود در پادگان «آبیک»، تلاش نمود تا عازم جبهه‌های جنگ شود، اما موفق نگشت.

پس از اتمام سربازی برای اولین‌بار از پادگان «جی» ورامین عازم مناطق جنگی شد.

*   *   *

مرداد  ۱۳۶۳ (به روایتی ۱۳۶۱) ازدواج کرد و از او دو دختر به یادگار ماند؛ زینب روز عاشورا به دنیا آمد و زهرا پنج ماه بعد از شهادت پدر.

پس از مدتی از طرف لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ع) جهت انجام ماموریت عازم لبنان شد. این ماموریت چهارده ماه به طول انجامید.

*   *   *

در خرداد سال ۱۳۶۲ به طور رسمی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. در این زمان ابتدا به مدت سه ماه در پادگان «امام حسین(ع)» دوره آموزش نظامی گذراند. کمی بعد به نیروهای لشکر ده نیرو مخصوص سیدالشهدا علیه السلام پیوست و در معاونت اطلاعات عملیات این لشکر انجام وظیفه نمود.

با کسب تجربه در این واحد و با توجه به هوش و ذکاوت و دقت در کار به عنوان جانشین معاونت اطلاعات عملیات منصوب شد و تا زمان شهادت در این سمت باقی ماند.

در طول مدت حضورش در این واحد مایه دلگرمی لشکریان بود و همه به انتخاب راهکارها و شناسایی‌های او ایمان داشتند. اتکا به خدا آمیخته جانش بود و در سخت‌ترین شرایط جنگ نیز احساس ضعف ننمود.

در عملیات «مهران» که فقط یک شب برای شناسایی فرصت داشتند با توسل به حضرت فاطمه(س) به قلب دشمن زد و با شناسایی دقیق خود ضامن پیروزی عملیات گشت و نام راهکار عملیاتی را، راهکار «فاطمه زهرا(ع)» گذاشت.

 

در طول دوران حضور در جبهه در عملیات‌های متعددی حضور داشت و عملیات‌های شناسایی را به همراه گروهش انجام داد. عملیات‌های «بیت‌المقدس»، «والفجر مقدماتی»، «والفجر۱»، «لبنان»، «بیت‌المقدس سوریه»، «محرم»، «خیبر»، «بدر»، «عاشورای۳»، «ایذائی ام الرصاص»، «والفجر۸»، «سیدالشهدا علیه السلام»، «کربلای۱»، «کربلای۴» و «کربلای۵» از جمله عملیات‌هایی بود که غلام در آنها حضور داشت.

او در عملیات والفجر۲ از ناحیه شکم و سر مجروح شد اما پس از مدتی استراحت، دوباره به جبهه بازگشت.

غلام بدن آماده و ورزیده‌ای داشت. از دوازده سالگی کشتی را شروع کرده بود و چندین مقام قهرمانی نیز در این رشته کسب کرده بود و در این رشته‌ی ورزشی حرف‌هایی برای گفتن داشت. در جبهه نیز وقتی نیروها در عقبه بودند به همراه گروهی از بچه‌ها ورزش صبحگاهی می‌کرد. برادران غلامرضا، حسن و عباس کیانپور نیز از کشتی‌گیران با سابقه و مطرح آن دوران بودند که مدال‌های بین‌المللی زیادی را کسب کرده بودند.

کیانپور که فردی توانمند و ورزیده بود، در اکثر شناساییها تا عمق خاک عراق نفوذ میکرد. چندین بار هنگام شناسایی منطقه خود را به کربلا رساند و قبر امام حسین(ع) را زیارت کرد!

*   *   *

شهید کیانپور پس از عمری مجاهدت و جانفشانی در جبهه‌های نبرد، نوزدهم دیماه ۱۳۶۵در حالی که به عنوان فرمانده اطلاعات و عملیات، رزمندگان سلحشور لشکر ۱۰ سیدالشهدا علیه السلام برای اجرای عملیات کربلای ۵ به منطقه شلمچه اعزام شده بود، به قافله یاران شهیدش پیوست.

فرمانده لشکر ۱۰ سیدالشهدا علیه السلام سردار علی فضلی زمانی که خبر شهادت شهید غلامرضا کیانپور را شنید، گفت: «با شهادت غلامرضا کیانپور کمر لشکر شکست.»

مزار این سردار شهید در امامزاده محمد(ع) واقع در حصارک کرج می‌باشد.

 

وصیتنامه شهید غلامرضا کیانپور

مادر شهید کیانپور در مورد وصیتنامه شهید گفت:

«وصیت ایشان فقط گرفتن ۳ ماه روزه بود بخاطر اینکه دو ماه آن را در جبهه و یک ماه هم در سوریه بود، فقط این را سفارش کرده بود.»

 

آثار تولید شده درباره شهید غلامرضا کیانپور

کتاب

«کتاب اردیبهشت» دومین مجلد از مجموعه «شهدای اطلاعات» است که زندگی شهید غلامرضا کیان‌پور در ۱۰ فصل آورده است. در این کتاب از نقل قول های مادر و همرزمان شهید و تصاویر استفاده شده است.

مؤلف: محمدعلی آقامیرزایی

انتشارات: موسسه شهید حسن باقری

سال انتشار: ۱۳۹۴

تعداد صفحات: ۲۰۷

 

– کتاب «عبور از خط» سرگذشت سردار شهید غلامرضا کیانپور؛ فرمانده اطلاعات عملیات لشکر ۱۰ سیدالشهدا علیه السلام می باشد.

نویسنده: مهدی صفار

ناشران: حکمت و عرفان

سال انتشار: ۱۳۹۲

تعداد صفحات: ۲۲۴

تمبر

از تمبر یادبود سردار شهید غلامرضا کیانپور در مراسم یادواره این شهید بزرگوار به همت کنگره شهدای لشکر ۱۰ سیدالشهدا علیه السلام، رونمایی شده است.

 

مستند

– مستند «خط شکن» در رابطه با فرمانده اطلاعات عملیات لشکر ۱۰ سیدالشهدا علیه السلام؛ سردار شهید غلامرضا کیانپور ساخته شده است.

کارگردان: امیرمسعود وادی نژاد

 

– مستند «مردان آسمانی» در رابطه با شهید غلامرضا کیانپور توسط بنیاد فرهنگی هنری شهید همت ساخته و از شبکه ۵ سیما پخش شده است.

کارگردان: جلال احمدی

تهیه کننده: محسن فرجی

 

– مستند «مهربانی در راه است» بر اساس گفتگو با دکتر ابراهیم رضاپور با موضوع شهید غلامرضا کیانپور ساخته شده است.

 

گالری تصاویر

More To Explore

شهید

شهید

شهدا

شهید محمدرضا محمودی تفرشی

نام: محمدرضا نام خانوادگی: محمودی تفرشی نام مادر: فاطمه نام پدر: حسن تاریخ تولد: ۱۳۴۸/۱۲/۲۵ محل تولد: تهران وضعیت تاهل: مجرد میزان تحصیلات: اول متوسطه (علوم تجربی) سن: ۱۷ سال تاریخ شهادت: ۱۳۶۵/۲/۱۲ محل

خانهدسته‌هاحساب کاربریسبد خرید
جستجو کردن