بزرگداشت عملیات سیدالشهدا (ع) در فکه

با هدف بزرگداشت یاد و خاطره حماسه سازان عملیات سیدالشهدا (ع)، جمع کثیری از فرماندهان، رزمندگان و خانواده‌های معظم شهدای لشکر ۱۰ سیدالشهدا علیه السلام در منطقه عملیاتی فکه (یادمان شهدای فکه) حضور یافته و با برگزاری مراسمی، یاد و خاطره شهدای این عملیات را گرامی داشتند.

در این مراسم که با حضور مسئولین محلی، عشایر غیور منطقه، فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامیِ مستقر در جبهه میانی، فرمانده سپاه استان ایلام و جمعی از مردم برگزار شد، سردار حاج علی فضلی جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده وقت لشکر سرافراز حضرت سیدالشهداء (ع) ضمن بزرگداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر دفاع مقدس، به تشریح این عملیات پرداختند.

در این مراسم از سنگ یادبود شهدای این عملیات با قرائت رمز عملیات توسط سردارفضلی رونمایی شد.

این مراسم که به صورت زنده و مستقیم از شبکه شما پخش می‌شد (لینک پخش) با همت مجمع رزمندگان لشکر ۱۰ حضرت سیدالشهدا متشکل از سپاه سیدالشهدا (ع) استان تهران، سپاه امام حسن (ع) استان البرز و تیپ حضرت زهرا سپاه حضرت محمد (ص)، درفضایی آکنده از عطر معنویت و ارادت به ساحت مقدس ائمه معصومین (ع) و شهدا برگزار شد.

* * *

پیش از حرکت کاروان‌ها از دو استان تهران و البرز، به دلیل همزمانی با عید سعید فطر، نماز باشکوه عید بندگی در حسینیه سپاه، در فضایی معنوی برگزار شد.

برگزاری نماز عید سعید فطر در حسینیه سپاه

کاروان راهیان نور عملیات سیدالشهداء با ورود به استان خوزستان ابتدا در پادگان دوکوهه تجمع و ضمن حضور در حسینیه شهید همت، نماز جماعت مغرب و عشاء را اقامه نموده و یاد و خاطره آن دوران پرافتخار را زنده نگه داشتند.

لازم به ذکراست که بعداز مراسم سالگرد عملیات سید الشهدا (ع)، کاروان سپاه امام حسن (ع) استان البرز برای شرکت در مراسم روز راهیان نور عازم منطقه عملیاتی بازی دراز و کاروان سپاه سید الشهدا (ع) برای زیارت مرقد نورانی دانیال نبی (ع) ابتدا وارد شهرستان شوش و سپس برای زیارت مرقدنورانی سبزه قبا عازم دزفول شدند.

* * *

پس از آخرین پیروزی رزمندگان اسلام (فتح فاو در سال ۱۳۶۴) ارتش عراق که کاملاً در لاک دفاعی فرو رفته بود، سعی کرد تغییراتی در استراتژی خود انجام دهد.

فرماندهان عالی رژیم بعث تصمیم گرفتند که با ماندن در مواضع دفاعی و حفظ موقعیت با انجام عملیات‌هایی با شدت کم یا متوسط، نیروهای ایرانی را به گونه‌ای درگیر کنند که رزمندگان سپاه اسلام مجالی برای انجام یک عملیات بزرگ دیگر (همانند عملیات والفجر۸) پیدا نکنند. به همین منظور از سوی دشمن “طرح استراتژی دفاع متحرک” برنامه ریزی شد؛ که در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۵ با یورش به منطقه فکه، بخشی از خاک میهن اسلامی‌مان را به اشغال خود درآورد و قصد داشت تا با پیشروی به سمت رودخانه کرخه، جاده اندیمشک-اهواز را زیر دید و تیر خود قرار دهد.

به دنبال این تحرک دشمن، لشکر ۱۰ حضرت سیدالشهدا علیه السلام با ۷ گردان رزمی، به منظور جلوگیری از پیشروی دشمن در این عملیات حضور پیدا کرد و در روز ۱۳ اردیبهشت ماه سال ۶۵ مصادف با ۲۳ ماه شعبان، عملیاتی را با رمز مقدس “یا سیدالشهدا علیه السلام” آغاز نمود و دشمن را در تکمیل نقشه شوم خود، ناکام گذاشت به طوری که تا پایان دفاع مقدس، دشمن هیچگاه حرکتی در این منطقه انجام نداد.

تصاویر مراسم یادمان شهدای فکه

تصاویر بازدید از ارتفاعات قلاویزان

More To Explore

شهید

شهید

شهدا

شهید محمدرضا محمودی تفرشی

نام: محمدرضا نام خانوادگی: محمودی تفرشی نام مادر: فاطمه نام پدر: حسن تاریخ تولد: ۱۳۴۸/۱۲/۲۵ محل تولد: تهران وضعیت تاهل: مجرد میزان تحصیلات: اول متوسطه (علوم تجربی) سن: ۱۷ سال تاریخ شهادت: ۱۳۶۵/۲/۱۲ محل

خانهدسته‌هاحساب کاربریسبد خرید
جستجو کردن