شهید علیرضا شاهجویی

شهید علیرضا شاهجویی

تاریخ تولد: ۱۳۴۸

تحصیلات: دانشجوی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف

تاریخ شهادت: ۱۷/تیر/۱۳۶۶

محل شهادت: ماووت

گردان: زهیر – واحد مخابرات

مزار: تهران – بهشت زهرا (س) – قطعه ۲۹ ردیف ۱۶۷ شماره ۱۶

سایر اطلاعات: در تهران، خیابانی به نام این شهید بزرگوار مزین شده است، به آدرس: تهران-شادمان-خیابان شادمهر-بن بست شهید علیرضا شاهجویی

بازتولید(جمع آوری اینترنتی و فضای مجازی)

 

زندگینامه شهید علیرضا شاهجویی

شهید علیرضا شاه جویی ۲۰ خردادماه ۱۳۴۸ بدنیا آمد.

وی دوره راهنمایی را در مدرسه مفید گذراند و همزمان با دوره دبیرستان سال ۱۳۶۳ در ۱۵ سالگی به عنوان تخریبچی در واحد تخریب لشکر ۲۷ و عملیات بدر حضور یافت.

او سپس از جبهه بازگشت و به جبران دروس عقب افتاده پرداخت و در کنار آن، در بسیج مسجد محل نیز فعالیت داشت.

پس از آن دوباره به جبهه بازگشت و در عملیاتهای عاشورا، والفجر ۸، کربلای ۱، کربلای ۵ و کربلای ۸ شرکت کرد.

در اردیبهشت ماه سال ۶۶ برای شرکت در کنکور از جبهه به تهران آمد و ۲ روز پس از شرکت در کنکور (اول تیرماه ۱۳۶۶)، عازم مناطق غرب و شمال غرب شد و این بار بعنوان پیک گردان زهیر در یکی از ارتفاعات مشرف به شهر ماووت عراق، درجبهه حضور یافت تا سرانجام در همان عملیات به فیض شهادت نائل آمد.

پیکر پاک وی در قطعه ۲۹ بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

بازتولید(جمع آوری اینترنتی و فضای مجازی)

 

فرازی از وصیتنامه شهید علیرضا شاهجویی

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَا لَکُمْ إِذَا قِیلَ لَکُمُ انْفِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ ۚ أَرَضِیتُمْ بِالْحَیَاهِ الدُّنْیَا مِنَ الْآخِرَهِ ۚ فَمَا مَتَاعُ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا فِی الْآخِرَهِ إِلَّا قَلِیلٌ

 ای کسانی که ایمان آورده اید چه شده است شما را چون گفته شود که بیرون روید در راه خدا سنگین می شوید به زمین. آیا راضی می شوید به زندگانی دنیا از آخرت. پس نیست مایه عیش زندگانی دنیا در آخرت مگر اندکی.

با سلام و درود خدمت آقا امام زمان یگانه منجی عالم بشریت و آخرین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت و با سلام و درود بر حضرت امام خمینی و سلام بر امت شهیدپرور.

به خواهرانم بگویم که سعی کنند فاطمه زهرا(س) را الگوی خود قرار دهند در تمامی امور و کارها، که سعادت دنیا و آخرت در همین امر است.

از دستورات امام پیروی کنند که فرزند به حق حضرت فاطمه است، خواهرم حجاب تو کوبنده تر از خون من است.

بازتولید(جمع آوری اینترنتی و فضای مجازی)

 

خاطراتی از شهید علیرضا شاهجویی

  • همرزم شهید:

در عملیات نصر۴ علیرغم اینکه ضربۀ خوبی به نیروهای بعثی وارد شده بود و از آنها تلفات گرفته بودیم؛ اما بخاطر صخره ای بودن ارتفاعات پشت سرمان، فعالیت بولدوزرهای بچه های مهندسی رزمی مختل شده و احداث مسیر با امکانات موجود، ناممکن و امکان انتقال تدارکات و مهمات نبود و ظاهرا مسئولین لشکر به مصلحت دیدند از آن ارتفاع، عقب نشینی شود.

در دقایق آخر؛ فقط حاج اصغر صادقی (معاون گردان زهیر) و علیرضا شاهجویی (پیک حاج اصغر) و علی زاغری (بیسیم‌چی گردان) روی ارتفاع مانده بودند تا از تخلیه ارتفاع از مجروحین احتمالی مطمئن شوند که علیرضا شاهجویی بر اثر اصابت ترکش خمپاره به زیر گلویش به فیض شهادت رسید.

  • دوست شهید:

علیرضا در زمینه ریاضیات، فیزیک، مکانیک و بخصوص مکانیک هواپیما، مطالعات وسیعی داشت تا جایی که خصوصیات و مشخصات مختلف فنی انواع هواپیما با آن اعداد و ارقام ریز و دقیق را به حافظه اش می سپرد.

بازتولید(جمع آوری اینترنتی و فضای مجازی)

 

درباره شهید علیرضا شاهجویی

عنوان: دلی که سوخت…

به روایتِ محمود یزدانی

برادرم عباس تازه شهید شده بود که یکروز علیرضا شاهجویی آمد دم در خانه مان. پسرم(مسعود) را بغل کرد و گفت: «یک عکس از ما بگیر تا وقتی پسرت بزرگ شد، بهش بگویی عمویت و علیرضا با هم خیلی صمیمی بودند…»

سالهاست که دلم نمی‌آید عکس علیرضا را ببینم…

علیرضا؛ دوست ما دو برادر بود. همیشه اصرار داشت که بروم خانه‌شان. اما من می گفتم: «تو مجرد هستی، هر وقت زن گرفتی، می‌آیم خانه‌ات.»

او هم می‌گفت: «من دارم میروم جبهه که بروم پیش عباس… اگر نیایی بعدا خیلی دلت میسوزد!…»

نرفتم خانه‌شان تا اینکه خبر شهادتش آمد… و دلم سوخت…

جنازه نازنین علیرضا در خانه بود و ما توی کوچه، ماتم زده با دوستان ایستاده بودیم. مدام با خودم می‌گفتم: «ای کاش به حرفش گوش کرده بودم و به خانه‌شان رفته بودم تا اینقدر نمی سوختم…»

* شهید عباس یزدانی در مرحله تکمیلی عملیات کربلای ۵ به فیض شهادت رسید و شهید علیرضا شاهجویی در عملیات نصر ۴ به دوست شهیدش پیوست.

بازتولید(جمع آوری اینترنتی و فضای مجازی)

 

More To Explore

شهید

شهید

شهدا

شهید محمدرضا محمودی تفرشی

نام: محمدرضا نام خانوادگی: محمودی تفرشی نام مادر: فاطمه نام پدر: حسن تاریخ تولد: ۱۳۴۸/۱۲/۲۵ محل تولد: تهران وضعیت تاهل: مجرد میزان تحصیلات: اول متوسطه (علوم تجربی) سن: ۱۷ سال تاریخ شهادت: ۱۳۶۵/۲/۱۲ محل

خانهدسته‌هاحساب کاربریسبد خرید
جستجو کردن