شهید احمد ساربان نژاد

نام: احمد   |   نام خانوادگی: ساربان نژاد  |   نام پدر: علی اکبر

تاریخ ولادت: ۱۳۴۰/۷/۲۷   |   محل ولادت: تهران   |   سن: ۲۲

تاریخ شهادت: ۱۳۶۲/۱۲/۸   |   شهادت: جزیره مجنون – عملیات خیبر

مزار: تهران – بهشت زهرا(س)، قطعه ۲۷، ردیف ۲، شماره ۱۴

سمت: فرمانده گردان قمر بنی هاشم لشکر ۱۰ سیدالشهدا علیه السلام

 

زندگینامه شهید احمد ساربان نژاد

احمد ساربان نژاد در فروردین ۱۳۴۱ (به روایتی ۲۷ مهر ۱۳۴۰) در سالروز ولادت پیام رسان کربلا، حضرت زینب کبری (س)، در تهران دیده به جهان گشود.

کودکی را در مـساجد و مجـالس مـذهبی گذرانـد و در دوران انقـلاب اسـلامی حضوری فعال داشت. در پی اتمام تحصیلاتش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بـه عـضویت سـپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد.

با شروع فعالیت ضد انقلاب در کردستان به مرزهای غربی کشور رفت، ولی بعـد از حملـه عـراق بـه ایران، عازم جبهه های جنوب شد و در عملیات های بـسیاری چـون بیـت المقـدس۱، فتح المبین، ثامن الائمـه، مطلـع الفجـر، والفجر۱، والفجـر۲ و والفجـر۴ شـرکت داشت.

همچنین در سال ۱۳۶۱ با نیروهای لـشکر محمـد رسـول اﷲ (ص) بـرای دفـع تجـاوز رژیـم صهیونیستی به مدت دو ماه در لبنان به سر برد و پس از بازگشت به تیـپ تـازه تأسـیس سید الـشهدا پیوست و فرمانده گردان قمر بنی هاشم (ع) گردید.

این فرمانده پرآوازه سرانجام در ۸ اسفند ۱۳۶۲ حین عملیات خیبر به فیض شهادت نائل گشت و پیکر پاکش در قطعه ۲۷ بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

به راستی که سعادتی می خواهد، تولدی با نام پیام رسان کربلا و عروجی با شهادت مادر یاس ها.

جواد ساربان نژاد نیز برادر ایشان بود که او نیز به فیض شهادت رسید. همچنین برادر دیگر این شهیدان؛ حاج حسین ساربان نژاد نیز از جانبازان دفاع مقدس بود که به رحمت خدا پیوست.

 

مراسم درباره شهید احمد ساربان نژاد

یادواره

یادواره و مجلس بزرگداشتی در تاریخ ۱۳ اسفند سال ۱۳۹۴ برای شهدای عملیات خیبر از جمله شهید احمد ساربان نژاد در سالن نمایش فیلم شهید آوینی خانه شهید در گلزار شهدای تهران برگزار گردید.

در این مراسم که خانواده معظم شهدا نیز حضور داشتند، سردار فضلی فرمانده لشکر۱۰ سیدالشهدا علیه السلام سخنرانی نموده و جمعی از همرزمان شهدای عملیات خیبر به بیان خاطرات خود پرداختند.

در پایان این برنامه مزار این شهید والامقام و شهدای عملیات خیبر توسط خانواده های معظم شهدا و ایثارگران گلباران شد.

 

آثار تولید شده درباره شهید احمد ساربان نژاد

کتاب

– کتاب “آرام بیقرار” زندگینامه سردار شهید احمد ساربان نژاد فرمانده گردان حضرت قمر بنی هاشم است، به ضمیمه شرح حال مختصری درباره شهید جواد ساربان نژاد

نویسنده: بهزاد کریمی

انتشارات: ستاد کنگره شهدای لشکر ۱۰ نیرو مخصوص سیدالشهدا علیه السلام

سال انتشار: ۱۳۸۲

 

برنامه رادیویی

اسفند سال ۱۳۹۰، همزمان با سالگرد شهادت فرمانده گردان قمر بنی هاشم علیه السلام، برنامه رادیویی با ستاره ها از رادیو فرهنگ به زندگی سرلشکر شهید «حاج احمد ساربان نژاد» پرداخت. این برنامه شامل گفتگو با خانواده و همرزمان شهید و بازسازی قسمتی از زندگی اجتماعی وی به صورت نمایش ۱۰ دقیقه ای بود. همچنین در ابتدای هر برنامه کلامی از شهید با صدای خود او پخش شد.

مدت زمان: ۳۰ دقیقه

تولید: گروه فرهنگ و ادب شبکه سراسری رادیو فرهنگ

تهیه کننده: فرامرز علیخانی

گوینده: حسن آزادی

به سفارش: اداره کل هنری و نمایشی بنیاد شهید و امور ایثارگران

 

گالری تصاویر


More To Explore

شهید

شهید

شهدا

شهید محمدرضا محمودی تفرشی

نام: محمدرضا نام خانوادگی: محمودی تفرشی نام مادر: فاطمه نام پدر: حسن تاریخ تولد: ۱۳۴۸/۱۲/۲۵ محل تولد: تهران وضعیت تاهل: مجرد میزان تحصیلات: اول متوسطه (علوم تجربی) سن: ۱۷ سال تاریخ شهادت: ۱۳۶۵/۲/۱۲ محل

خانهدسته‌هاحساب کاربریسبد خرید
جستجو کردن