تاریخ عملیات: ۱۳۶۶/۱/۱۸

رمز عملیات: یا صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

محل عملیات: شرق بصره عراق، محور جنوبی جنگ در غرب شلمچه ایران

فرمانده لشکر: حاج علی فضلی

اهداف عملیات:

پاسخ به شرارت های دشمن در خلیج فارس، تهدید شهر بصره عراق و تأمین کانال زوجی و توسعه منطقه.

این عملیات در محور غرب کانال ماهی، همزمان با محور شمال آبگرفتگی بوبیان و با هدف انهدام نیروهای دشمن و تحکیم مواضع بدست آمده در عملیات کربلای ۵ به مدت پنج روز در منطقه عملیاتی شرق بصره توسط لشکرهای ۳۳ المهدی، ۲۵ کربلا،  19فجر، ۱۰سیدالشهدا و ۳۱ عاشورا که به ترتیب از چپ به راست مأموریت تصرف و تأمین هدف را بر عهده داشتند، آغاز شد.

لشکر۱۰ سیدالشهدا علیه السلام در این عملیات با استعداد ۱۰گردان وارد عمل شد.

تلاقی زمان عملیات کربلای۸ با برگزاری مراسم چهل و هشتمین سالگرد تشکیل حزب بعث، موجب گردید که عراق بلافاصله به منظور تحت الشعاع قرار دادن بازتاب این عملیات، به تأسیسات نفتی جزیره سیری که یکی از مبادی صادرات نفت ایران بود، حمله کرده خسارات قابل ملاحظه ای را به آن وارد آورد، به گونه ای که تا ساعت ها بهره برداری از اسکله مذکور امکان پذیر نبود.

در این عملیات ۶۰ دستگاه تانک و نفربر و ده‌ها دستگاه خودرو منهدم گردید و تعداد ۵۲۰۰ تن از افراد دشمن کشته، زخمی و اسیر شدند همچنین ده‌ها دستگاه تانک و نفربر و تعدادی خودرو به غنیمت رزمندگان اسلام درآمد.

در این عملیات احمد عراقی، فرمانده اطلاعات و عملیات و جعفر محمدی، فرمانده طرح و عملیات لشکر۱۰ سیدالشهدا علیه السلام به شهادت رسیدند.

More To Explore

شهید

شهید

شهدا

شهید محمدرضا محمودی تفرشی

نام: محمدرضا نام خانوادگی: محمودی تفرشی نام مادر: فاطمه نام پدر: حسن تاریخ تولد: ۱۳۴۸/۱۲/۲۵ محل تولد: تهران وضعیت تاهل: مجرد میزان تحصیلات: اول متوسطه (علوم تجربی) سن: ۱۷ سال تاریخ شهادت: ۱۳۶۵/۲/۱۲ محل

خانهدسته‌هاحساب کاربریسبد خرید
جستجو کردن